wróżbiarstwo przepowiadanie przyszłości prognozowanie przyszłości

mgr Karolina Bródka

Wróżka Astrolog

gabinet astrologiczny Katowice504 675 637
Tarotkarolina@wrozka-puma.pl

Symbolika Arkanów Wielkich Tarota na przykładzie Tarota Rider - Waite`a i Tarota Marsylskiego

Powrót

II.Symbolika postaci Arkanów Wielkich.

2.Strój i rekwizyty.

Strój poszczególnych postaci występujących w Arkanach Wielkich Tarota oraz rekwizyty, w które zostały one wyposażone, odzwierciedlają moim zdaniem ich rangę społeczną, dziedzinę, w której się realizują jak również dostarczają informacji o naturze danej postaci i stopniu jej rozwoju duchowego.

Kolorowa tunika Głupca według Heleny Żuk świadczy o radości życia, wesołym usposobieniu, spontaniczności oraz witalności. Koliste elementy wzoru materiału przypominają Koło Fortuny, co symbolizuje zmienność, rotację i cylkiczność zdarzeń. Sądzę, że taki wzór zapowiada zmienne koleje losu tarotowego Wędrowca i czekające go rozmaite doswiadczenia. Z kolei węzełek, który niesie Głupiec, symbolizuje według Marii Bigoszewskiej zgromadzone przez niego doświadczenie życiowe. Tobołek jest mały, co oznacza, że zasób doświadczeń jest niewielki – Wędrowiec dopiero rozpoczyna swoją drogę. Biała róża, którą Głupiec trzyma w prawej dłoni jest, zdaniem cytowanej autorki, symbolem wieczności. Według Heleny Żuk róża oznacza, że Wędrowiec wykorzystuje siłę duchową do realizacji zadań w świecie materialnym. Mag ma na sobie białą koszulę i czerwony płaszcz, co zdaniem Marii Bigoszewskiej symbolizuje szczerość intencji i bezinteresowne działanie. Ważnym atrybutem jego siły jest pałeczka, którą trzyma w uniesionej prawej ręce. Pałeczka ta stanowi według cytowanej autorki odpowiednik magicznej różdżki .Unosząc ją do góry ( do nieba ) Mag pobiera energię z wyższych wymiarów. Barbara Antonowicz – Wlazińska pisze, że pałeczka ( kij ) jest w tarocie symbolem siły a także oparcia. W ten atrybut wyposażony został Głupiec, Mag, Rycerz Rydwanu, Pustelnik oraz tancerka z Arkanu XXI. Wymowa tego rekwizytu różni się w odniesieniu do poszczególnych postaci. Głupiec korzysta ze swojej siły w sposób instynktowny, nieświadomy. Pałeczka Maga jest biała, trzyma ją w prawej ręce, co według cytowanej autorki oznacza, że używa jej świadomie i w dobrej intencji. Rycerz z Arkanu VII ma niebieską pałeczkę z żółtym zakończeniem i trzyma ją w prawej ręce, co symbolizuje połączenie woli i rozumu z intuicją. Pustelnik trzyma w lewej ręce sporych rozmiarów kij w żółtym kolorze. Kij jest tu symbolem doświadczeń życiowych, które są dla niego podporą i dają mu poczucie bezpieczeństwa. Tancerka na karcie Świat ma dwie białe pałeczki, co symbolizuje umiejętność wykorzystywania zarówno intelektu jak też intuicji. Moim zdaniem dwie pałeczki symbolizują także połaczenie świadomości z nieświadomością, pierwiastka męskiego z żeńskim, świata materii ze światem ducha. Oprócz magicznej pałeczki na karcie Mag umieszczone są przedmioty, które według Marii Bigoszewskiej symbolizują cztery żywioły a zarazem cztery kolory Arkanów Mniejszych Tarota. Są to : Buława – reprezentująca żywioł ognia, energię, aktywność, wolną wolę, kreatywność i działanie, Puchar – symbol żywiołu wody, uczuć, emocji, intuicji i wrażliwości, Miecz – związany z żywiołem powietrza, intelektem, rozsądkiem, wiedzą i abstrakcyjnym mysleniem oraz Moneta – symbolizująca żywioł ziemi, materię, finanse, sprawy doczesne, to co realne i wymierne. Stół oznacza rzeczywistość, w której realizuje się Mag, jego otoczenie.Jak zauważa Maria Bigoszewska, postać Kapłanki jest okryta od stóp aż po włosy, co wskazuje, że nie liczy się jej cielesność ale wartości moralne. Zwój Tory, który Kapłanka trzyma w lewej ręce, jest według Heleny Żuk symbolem wiedzy ezoterycznej. Księga jest w połowie zakryta przez szatę Kapłanki, co sugeruje, że jest to wiedza tajemna, dostępna dla tych, którzy osiągnęli odpowiedni etap rozwoju duchowego i są gotowi, by ją zgłębiać. W przypadku Cesarzowej kolorowa, wesoła w tonacji szata symbolizuje zdaniem cytowanej autorki radosny, optymistyczny stosunek do życia. Oznacza osobę, która potrafi czerpać z życia to co najlepsze i umie się cieszyć jego urokami. Lubi także komfort, wygodę i dba o sprawy materialne. Szeroka suknia może sugerować ciążę a więc płodność. Ważnym atrybutem Cesarzowej jest według mnie tarcza. Jako symbol rycerskości oznacza odwagę i gotowość do walki w obronie tego, co jest dla niej cenne ( na przykład swoich najbliższych ) . Tron, na którym zasiada Cesarzowa oraz berło symbolizują ziemską władzę. W atrybuty władzy jest również wyposażony Cesarz. Jak pisze Maria Bigoszewska, symbolami władzy monarszej są korona, berło i jabłko królewskie. Berło ma kształt egipskiego krzyża Ankh, który jest symbolem wiecznego życia i męskiej seksualności. Jabłko i korona oznaczają władzę i triumf w świecie doczesnym. Są symbolami ziemskiej władzy. Helena Żuk zauważa, że korona Cesarza - ciężka, masywna, wykonana ze złota i przyozdobiona drogimi kamieniami – jest wskazuje na potęgę i majestat Cesarza. Korona jest głęboko wciśnięta na czoło, co oznacza, że Imperator kieruje się logiką, realizmem i praktycznym myśleniem. Natomiast zbroja Cesarza zdaniem Marii Bigoszewskiej jest symbolem odporności, surowości i silnego charakteru. Oznacza ambicję, chęć dominacji i samokontrolę. Wskazuje także na dystans do otoczenia oraz tłumienie uczuć i emocji. Papież jest odpowiednikiem Cesarza w zakresie władzy duchownej, dlatego jest wyposażony w krzyż papieski – atrybut najwyższej władzy kościelnej. Jak zauważa Maria Bigoszewska, Papież trzyma go w lewej ręce, co symbolizuje wrażliwość, uduchowienie oraz intuicję. Trzy poprzeczki krzyża papieskiego oznaczają według cytowanej autorki integrację trzech płaszczyzn : fizycznej, intelektualnej i emocjonalnej. Odpowiednikiem cesarskiej korony jest papieska tiara, która również składa się z trzech części. Helena Żuk twierdzi, że odzwierciedlają one wiedzę Papieża o trzech wymiarach ludzkiego życia - materialnym, emocjonalnym i duchowym. Wielkość korony i jej bogate zdobienia podkreślają rozległą wiedzą i mądrość Papieża. Z atrybutami władzy mamy do czynienia także w przypadku Sprawiedliwości. Korona mocno osadzona na głowie symbolizuje mądrość i odpowiedzialność. Uniesiony w górę miecz według Marii Bigoszewskiej oznacza, że Sprawiedliwość gotowa jest walczyć w obronie uciśnionych i pokrzywdzonych. Miecz jest zdaniem cytowanej autorki symbolem prawdy. Waga jest znakiem mądrości i równowagi. Oznacza sprawiedliwą ocenę sytuacji oraz wyważony sąd. Jeśli chodzi o symbolikę Arkanu VII, to strój Rycerza wskazuje moim zdaniem na przynależność do stanu szlacheckiego oraz zamożność. Rydwan jako pojazd symbolizuje według Marii Bigoszewskiej ruch, działanie, postęp. Baldachim z materiału przypominającego gwiaździste niebo oznacza zdaniem Heleny Żuk łączność z siłami wyższymi. Cztery kolumny podtrzymujące baldachim symbolizują cztery strony swiata i cztery żywioły. Maria Bigoszewska uważa, że symbolizują one różnorakie ograniczenia, jakie Rycerz napotyka na swej drodze. Według mnie interpretacja taka wiąże się z numerologiczną symboliką liczby cztery, która oznacza przeszkody, ograniczenia, trudności do pokonania, pracę i wysiłek. Barbara Antonowicz – Wlazińska pisze, że baldachim symbolizuje wpływ kosmosu – gwiazd i planet na życie człowieka. Pustelnik z Arkanu IX ma na sobie habit z kapturem, który według Marii Bigoszewskiej oznacza zainteresowanie sprawami duchowymi ( religią, ezoteryką, mistyką ) oraz wycofanie się '' do wewnątrz ''. Latarnia, którą niesie Pustelnik jest zdaniem cytowanej autorki symbolem prawdy, mądrości oraz intuicji, które wskazują człowiekowi właściwą drogę i rozświetlają mrok. Latarnia jest też według mnie symbolem duszy, boskiego pierwiastka w człowieku.

Niektóre postacie występujące w Arkanach Wielkich zostały przedstawione nago. Zdaniem Barbary Antonowicz – Wlazińskiej nagość oznacza w symbolice Tarota akceptację siebie, swojej wewnętrznej natury. Jest znakiem wewnętrznej wolności. Według Heleny Żuk nagość podkreśla łączność z kosmosem i z Bogiem – człowiek rodzi się nagi. Do postaci, które zostały przedstawione w ten sposób należą kobieta i mężczyzna z Arkanu VI. Zdaniem cytowanej autorki nagość symbolizuje tu otwartość, prawdę, wzajemną uczciwość i czystość zamiarów. Przedstawienie Kochanków w ten sposób wiąże się także z prokreacją i stanowi zapowiedź nowego życia. Nagość kobiety na karcie Gwiazda oznacza według Marii Bigoszewskiej, że nie ma ona nic do ukrycia. Jest to znak braku uprzedzeń i akceptacji siebie. Nagość symbolizuje szczerość, otwartość i prawdę a także wolność od ograniczeń ziemskiej egzystencji. Nadzy są również mężczyzna i kobieta na karcie Diabeł. W tym przypadku zdaniem cytowanej autorki nagość oznacza wybujały erotyzm, żądze i zwierzęce instynkty. Helena Żuk twierdzi, że nagość wskazuje w tym przypadku na zrzucenie krępujących więzów zasad moralnych i zwycięstwo prymitywnej, zwierzęcej natury. Nagość dziecka na karcie Słońce oznacza natomiast według cytowanej autorki szczerość, niewinność a także beztroskę i naiwność człowieka, który widzi świat oczami dziecka. Nagość może też symbolizować uzdrowienie istniejącej sytuacji. Nagość ludzi przedstawionych na karcie Sąd jest znakiem wolności, prawdy i oświecenia. Zdaniem Marii Bigoszewskiej nagość postaci podczas Sądu Ostatecznego można interpretować jako obnażenie prawdy i sięgnięcie do przyczyn zaistniałej sytuacji. Symbolizuje wyzwolenie z krępujących więzów i uwolnienie się od ciężaru przeszłości a także gotowpść do wejścia w nowy etap egzystencji. Naga postać tancerki na karcie Świat wyraża wolność i samoakceptację. Według Heleny Żuk nagość symbolizuje wolność, niezależność i prawdę, których doświadcza Wędrowiec na końcu tarotowej drogi życia.

Dalej

Kontakt ze mną

ul. Fiteberga 12
40-588 Katowice-Brynów

Napisz do mnie

Projektowanie stron www Bielsko Pozycjonowanie Stron
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Plików Cookies Zamknij