wróżbiarstwo przepowiadanie przyszłości prognozowanie przyszłości

mgr Karolina Bródka

Wróżka Astrolog

gabinet astrologiczny Katowice504 675 637
Tarotkarolina@wrozka-puma.pl

Symbolika Arkanów Wielkich Tarota na przykładzie Tarota Rider - Waite`a i Tarota Marsylskiego

Powrót

II.Symbolika postaci Arkanów Wielkich.

1. Symbolika związana z ustawieniem postaci i częściami ciała. Jak zauważa Helena Starowieyska, ustawienie postaci przedstawionych na kartach Arkanów Wielkich symbolizuje formę ich aktywności. Pozycja stojąca oznacza pracę wewnętrzną, umysłową która przygotowuje do aktywnego działania. Wskazuje także na duży zasób energii i cechy przywódcze. Przykładem może być Mag. Jak pisze Helena Żuk, Mag jest przedstawiony w pozycji stojącej, zdecydowanej, bardzo stabilnej, co może sugerować, że dokonała się w nim ważna przemiana wewnętrzna, której efektem jest skupienie i uwaga. Postać skierowana wyraźnie do przodu symbolizuje zdecydowanie i gotowość do aktywnego choć rozważnego działania. Takie przedstawienie postaci wskazuje na człowieka, który zna swoją wartość i potrafi wykorzystać wiedzę, którą posiada. Z takim ustawieniem postaci mamy do czynienia także w przypadku Rycerza Rydwanu. Zdaniem cytowanej autorki pozycja stojąca sugeruje, że Rycerz jest w stałej gotowości do aktywnego uczestnictwa w tym, co dzieje się wokół niego. Oznacza człowieka, który panuje nad przebiegiem wydarzeń i nie pozwoli się zaskoczyć. Kobieta poskramiająca lwa na karcie Moc również przedstawiona jest w pozycji stojącej z lekkim przechyleniem w lewo. Według Heleny Żuk oznacza to, że jest ona gotowa do działania, ale potrzebuje jeszcze trochę czasu zanim przystąpi do realizacji swoich planów. Z kolei stojąca pozycja Pustelnika zdaniem Heleny Starowieyskiej świadczy o wybitnej pracy wewnętrznej '' prowadzącej ku spokojowi i medytacji ''. Anioł na karcie Umiarkowanie stojącą pozycją wyraża gotowość do podjęcia działania ale – zgodnie z wymową tego Arkanu – z zachowaniem umiaru i powściągliwości. Arkan VI – Kochankowie jest moim zdaniem kartą o ciekawej symbolice związanej z ustawieniem postaci, które w Tarocie Marsylskim jest inne niż w Tarocie Rider – Waite'a. Jak zauważa Maria Bigoszewska, w Tarocie Marsylskim na karcie Kochankowie mężczyzna stoi między dwiema kobietami – starszą i młodszą, co oznacza konieczność dokonania wyboru między uczuciem do matki a miłością do partnerki. Takie ustawienie postaci symbolizuje więc aspekt dokonywania wyboru i podejmowania decyzji. Natomiast w Tarocie Rider – Waite'a na karcie Kochankowie występują dwie postacie – mężczyzna i kobieta, którzy są już parą. Oboje stoją i są zwróceni do siebie, co według Marii Bigoszewskiej symbolizuje wzajemną uczciwość i otwartość. Według mnie może także oznaczać gotowość do rozpoczęcia wspólnej wędrówki przez życie.

Pozycja siedząca, zdaniem Heleny Starowieyskiej świadczy o zaniechaniu zewnętrznej aktywności. Symbolizuje bierność, wytrzymałość i rozwój wewnętrzny. Przykładem może być Kapłanka. Pozycja siedząca oznacza bogate życie wewnętrzne, spokój i medytację. Jak pisze Helena Żuk, siedząca pozycja Kapłanki wskazuje na chwilowe zaniechanie działania oraz informuje o bogatym wnętrzu, uduchowieniu oraz intuicji. Oznacza osobę, która zna swoje obowiązki i przestrzega zasad. Jest to zdaniem cytowanej autorki pozycja pasywana, zrównoważona. Oznacza, że Kapłanka nie śpieszy się, nie działa pochopnie, panuje nad emocjami i słucha wewnętrznego głosu. Maria Bigoszewska podkreśla, że Kapłanka siedzi między dwiema kolumnami, które symbolizują świadomość i podświadomość, pierwiastek męski i żeński, świat materialny i duchowy. Takie usytuowanie postaci oznacza więc, że Kapłanka łączy przeciwieństwa. Również Cesarzowa jest przedstawiona w pozycji siedzącej, co według Heleny Starowieyskiej oznacza wewnętrzną równowagę i pasywność. Zdaniem Heleny Żuk pozycja siedząca skierowana nieco w prawą stronę sugeruje, że Cesarzowa przygotowuje się do działania, które może nastąpić w każdej chwili. W Tarocie Rider – Waite'a Cesarz przedstawiony jest w pozycji siedzącej na wprost, co według Heleny Żuk, symbolizuje sytuację, kiedy wszystko zostało dokładnie przemyślane, rozważone i ustalone zostały zasady postępowania. Cesarz jest przygotowany na wszelkie ewentualności, przyjmuje więc postawę wyczekującą. Jest jednak czujny i w pełni gotowy do działania, jeśli zaistnieje taka potrzeba. Natomiast w Tarocie Marsylskim Cesarz jest oparty o tron, co zdaniem Heleny Starowieyskiej oznacza oczekiwanie na rozpoczęcie działania, które jest bliskie ( wskazuje na to podniesiona stopa ). Takie ustawienie postaci wskazuje, że przed rozpoczęciem działania Cesarz podejmuje przemyślaną decyzję. Z kolei siedząca pozycja Papieża, według cytowanej autorki, wskazuje na działanie przez nauczanie. Helena Żuk pisze, że pozycja ta oznacza rozwagę – Papież zanim przystąpi do bezpośredniego działania, wszystko dokładnie rozważa i planuje. Takie przedstawienie postaci symbolizuje także – tak jak w przypadku Kapłanki – bogate życie wewnętrzne oraz wysoki poziom rozwoju duchowego. W pozycji siedzącej jest także przedstawiona Sprawiedliwość, co zdaniem Heleny Starowieyskiej oznacza działanie realizowane dzięki pracy wewnętrznej. Helena Żuk podkreśla, że pozycja siedząca wskazuje także na działanie rozważne i przemyślane. Maria Bigoszewska zauważa natomiast, że takie przedstawienie postaci symbolizuje połączenie inteligencji i wiedzy z wewnętrznymi wartościami duchowymi. Podobna jest według cytowanej autorki wymowa siedzącej pozycji Sfinksa na karcie Koło Fortuny. Oznacza ona skupienie, rozwagę i gotowość do działania. Sfinks czeka w skupieniu na wykonanie powierzonego mu zadania. Diabeł w Tarocie Rider – Waite'a jest przedstawiony w pozycji siedzącej na wprost. Zdaniem Heleny Żuk symbolizuje to gotowość do działania, które wcześniej zostało zaplanowane. Diabeł jest dobrze przygotowany do realizacji swoich zamiarów. Czeka tylko na dogodny moment. W Tarocie Rider – Waite'a Dziecko widoczne na karcie Słońce siedzi na koniu. Według Heleny Żuk pozycja siedząca oznacza w tu podjęcie w sposób spontaniczny lub nieświadomy ( dziecko ) decyzji, które będą miały znaczący wpływ na przyszłość. Ich realizacja może nastąpić dzięki pracy wewnętrznej.

Oprócz dwóch podstawowych pozycji ( stojącej i siedzącej ) w Arkanach Wielkich spotykamy się także z innym ustawieniem postaci występujących na kartach. Niektóre postacie przedstawione są w ruchu. Na przykład Głupiec, który przedstawiony jest podczas wędrówki. Jak pisze Helena Starowieyska, w Tarocie Marsylskim postać Głupca jest zwrócona w prawą stronę i porusza się od strony lewej do prawej, co oznacza działanie bezpośrednie, energiczne i spontaniczne. Natomiast w Tarocie Rider – Waite'a Głupiec jest zwrócony i podąża w lewą stronę, co według Heleny Żuk sugeruje, że działanie zostało poprzedzone przemyśleniami i jest konsekwencją podjętej wcześniej decyzji. W przypadku tej postaci istnieje więc istotna różnica między obiema wersjami Tarota. Postacią, która w obu taliach została przedstawiona w ruchu jest Śmierć. W Tarocie Rider – Waite'a szkielet w zbroi symbolizujący Śmierć jadący na białym koniu jest zwrócony w prawo, co zdaniem Marii Bigoszewskiej informuje o konieczności dokonania transformacji. W Tarocie Marsylskim Śmierć porusza się '' o własnych siłach '' ale również w prawą stronę, co według Heleny Starowieyskiej oznacza istotną zmianę, przeobrażenie i odnowę. Postacią, która w obu taliach jest przedstawiona w ruchu jest tancerka z Arkanu XXI. Jak zauważa Helena Żuk, postać ta jest hermafrodytą : ma cechy obu płci, co symbolizuje zrównoważenie pierwiastka męskiego i żeńskiego i połączenie przeciwstawnych sił. Postać tancerki ustawiona przodem i lekko skręcona w lewo oznacza według cytowanej autorki działanie zdecydowane, bezpośrednie ale zrównoważone.

Postacią przedstawioną w specyficznej pozycji jest Wisielec. Wróżka Katowice. Według Heleny Starowieyskiej pozycja wisząca z głową w dół podkreśla aktywność wewnętrzną. Zdaniem Heleny Żuk pozycja wisząca oznacza stan czasowej izolacji od otaczającej rzeczywistości. Symbolizuje czas przemysleń i analizy ważnych i trudnych spraw. Oznacza wyciszenie, przyjęcie postawy bierności wobec tego, co dzieje się w świecie zewnetrznym. Przedstawienie postaci wiszącej z głową w dół symbolizuje także próbę spojrzenia na sprawy z innej perspektywy.

Kobieta na karcie Gwiazda jest przedstawiona w pozycji klęczącej i zwrócona w lewą stronę, co według Heleny Żuk sugeruje rozwagę i przygotowania do realizacji planów. Bierność może w każdej chwili przekształcić się w aktywność ( pozycja siedząca jest pośrednią między siedzącą a stojącą ). Jeśli dojdzie do działania, będzie ono poparte wiedzą i mądrością.

W Arkanach Wielkich występują również postacie odwrócone tyłem. W ten sposób przedstawieni zostali dwaj duchowni z Arkanu V. Według Heleny Starowieyskiej przedstawienie tych postaci twarzą w stronę Papieża oznacza ich uległość i uwagę, z jaką słuchają jego słów. Maria Bigoszewska zauważa, że duchowni zostali przedstawieni w pozycji klęczącej, co symbolizuje ich posłuszeństwo i szacunek dla Papieża, który jest dla nich autorytetem.

W interpretacji symboliki postaci występujących w Arkanach Wielkich ważną rolę odgrywa moim zdaniem sposób przedstawienia twarzy. Jak zauważa Helena Starowieyska, kiedy widoczny jest lewy profil postaci, oznacza to refleksję, przemyślenia, medytację czyli przygotowywanie się do działania. Twarz zwrócona na wprost symbolizuje działanie rozważne, przemyślane ale zdecydowane. Jeśli natomiast widoczny jest prawy profil, oznacza to działanie bezpośrednie, energiczne, zmierzające do zmiany istniejącej sytuacji. Jeśli chodzi o sposób przedstawienia twarzy poszczególnych postaci, to pomiędzy Tarotem Marsylskim a Tarotem Rider – Waite'a występują istotne różnice.

W Tarocie Marsylskim ukazanie lewego profilu postaci występuje częciej niż w Tarocie Rider – Waite'a. W ten sposób przedstawiony jest Mag. Według Heleny Starowieyskiej głowa odwrócona w lewą stronę wskazuje, że rozwaga poprzedza działanie. Przed rozpoczęciem działania Mag najpierw porównuje i dokonuje wyboru. Również twarz Kapłanki zwrócona jest w lewą stronę, co symbolizuje pracę wymagającą koncentracji a także spokój i medytację. W przypadku Cesarza widoczny lewy profil oznacza według cytowanej autorki, że przed rozpoczęciem działania podejmuje on przemyślaną decyzję. Do postaci, które zarówno w Tarocie Marsylskim jak też w Tarocie Rider – Waite'a zostały przedstawione lewym profilem należy kobieta na karcie Gwiazda. Zdaniem Heleny Żuk jej twarz zwrócona w lewo symbolizuje skupienie, rozwagę i medytację. Natomiast pochylona głowa wyraża skromność, łagodność i poważne podejście do wykonywanej pracy. Jak pisze Helena Starowieyska, twarz kobiety zwrócona ku lewej stronie oznacza '' rozważne dążenie do realizacji zamierzeń, a początkowa bierność przekształca się w aktywność ''. Mężczyzna na karcie Kochankowie w obu taliach odwrócony jest lewym profilem, co według cytowanych autorek wskazuje na dokonywanie wyboru i podejmowanie decyzji poprzedzone namysłem i refleksją. W Tarocie Rider – Waite'a również Pustelnik jest zwrócony lewym profilem. Twarz odwrócna w lewą stronę, zamknięte oczy i pochylona głowa, zdaniem Marii Bigoszewskiej, wyrażają potrzebę refleksji oraz izolacji od spraw doczesnych. Z kolei '' twarz Księżyca '' zwrócona lewym profilem ( w obu taliach ) ma nieco inną wymowę. Symbolizuje według Heleny Starowieyskiej niepewność, skłonność do ulegania iluzji i do bezczynności. Również twarz tancerki na karcie Świat w obu analizowanych wersjach Tarota zwrócona jest w lewą stronę, co zdaniem Heleny Żuk sugeruje, że ewentualne przystąpienie do działania nastąpi po dogłębnej analizie sytuacji. W Tarocie Rider – Waite'a także Głupiec przedstawiony jest z głową zwrócona w lewo. Jego twarz jest uniesiona w górę. Według cytowanej autorki symbolizuje to marzyciela o wielkich ambicjach i nadziejach. Oczy Głupca również wzniesione ku górze sugerują natomiast silną więź ze światem duchowym.

Przedstawienie postaci z twarzą skierowaną na wprost jest najczęstsze zarówno w Tarocie Marsylskim jak i w Tarocie Rider – Waite'a. W Tarocie Rider – Waite'a w ten sposób przedstawione zostały ( inaczej niż w Tarocie Marsylskim ) postacie Maga, Kapłanki i Cesarza. Helena Żuk pisze, że w przypadku Maga głowa skierowana na wprost sugeruje działanie rozważne, przemyślane i zrównoważone. Podkreśla to bardzo skupiona twarz. Ta interpretacja odnosi się także do Kapłanki. Zdaniem cytowanej autorki twarz ustawiona przodem symbolizuje działanie rozumne i rozważne, a także powagę i koncentrację. Wzrok skierowany na wprost świadczy o otwartości, szczerości i odwadze. Cesarzowa w obu omawianych taliach przedstawiona jest z twarzą widoczną en face, co według Heleny Starowieyskiej wskazuje na przemyślane i zrównoważone działanie. Helena Żuk dodaje, że takie ustawienie twarzy oznacza, że ewentualne działanie będzie dobrze przygotowane i rozważne ale zdecydowane i bezpośrednie. Cesarz w Tarocie Marsylskim jest zwrócony twarzą na wprost, co wedlug Marii Bigoszewskiej symbolizuje potrzebę bezpośredniego działania. Wzrok skierowany w dal i zamyślony wyraz twarzy wyrażają, zdaniem Heleny Żuk, stan głębokiego skupienia i oczekiwania na coś, co może się wydarzyć. Cesarz czeka gotowy do działania. Postać Papieża zarówno w Tarocie Marsylskim jak i w Tarocie Rider – Waite'a jest przedstawiona z twarzą zwróconą na wprost, co symbolizuje działanie rozważne, przemyślane lecz zdecydowane. Jak pisze Helena Starowieyska, jest to działanie bezpośrednie przez nauczanie. Oczy patrzące w dal, ponad głowami duchownych sugerują, że Papież widzi to, czego inni nie potrafią dostrzec. Symbolizują ogromną wiedzę i uduchowienie. Rycerz z Arkanu VII w obu omawianych taliach przedstawiony jest z twarzą zwróconą na wprost. Podobnie jak w przypadku Cesarza i Papieża oczy wpatrzone w dal wskazują, moim zdaniem, na dalekosiężne plany, wybieganie wyobraźnią w przyszłość oraz umiejętność przewidywania. W Tarocie Marsylskim rydwan ciągną dwa konie ( w Tarocie Rider – Waite'a sfinksy ). Jak zauważa Helena Starowieyska, końskie łby są zwrócone w lewo, co oznacza intuicję, która prowadzi Woźnicę. Jak zauważa Maria Bigoszewska, wizerunek Sprawiedliwości odwołuje się do greckiej bogini Temidy. Skierowana na wprost surowa, skupiona twarz wyraża powagę i godność. Helena Starowieyska podkreśla, że w Tarocie Marsylskim jest to jedyna postać Arkanów Wielkich, która została przedstawiona dokładnie przodem. Oznacza to działanie bezpośrednie w całej pełni. Z kolei Pustelnik w Tarocie Marsylskim ma głowę zwróconą prawie przodem ( lekko zwróconą w lewo ) co wedlug cytowanej autorki wskazuje, że zmierza on do bezpośredniego ale przemyslanego działania. Podobnie przedstawiona jest w obu omawianych wersjach Tarota kobieta na karcie Moc. Według Heleny Żuk twarz skierowana do przodu z lekkim przechyleniem w lewo symbolizuje stan gotowości do działania. Oznacza, że niebawem rozpocznie się realizacja planów. Helena Starowieyska pisze natomiast, że takie ułożenie głowy wskazuje na refleksję i rozwagę. Zapowiada działanie, do którego można będzie przystąpić dopiero po pewnym czasie. Do postaci, które w obu omawianych wersjach Tarota przedstawione są en face należą Wisielec, Diabeł oraz Aniołowie z Arkanów XIV i XX. Jesli chodzi o Wisielca, jego specyficzna pozycja ( z głową w dół i twarzą skierowaną na wprost ) oznacza, według Marii Bigoszewskiej aktywność wewnętrzną polegającą na intensywnej pracy umysłowej. Twarz wyraża spokój, a aureola wokół głowy wskazuje na bardzo duży potencjał energii oraz gotowość do podjęcia działania zgodnie z przemyślanym planem. Jest to również informacja, że człowiek ten znajduje się pod opieką sił duchowych. Twarz Anioła na karcie Umiarkowanie przedstawiona przodem z lekkim przechyleniem w lewo oznacza zdaniem Heleny Starowieyskiej, że niezbędny jest czas do zastanowienia przed przystąpieniem do działania. Umiarkowanie wymaga czasu, by skutecznie dokonało się pogodzenie skrajności. Helena Żuk zauważa, że zakryte uszy Anioła wskazują, że nie jest on podatny na sugestie świata zewnętrznego lecz raczej słucha głosu wewnętrznego i kieruje się intuicją. Jego spokojna twarz wyraża skupienie i uduchowienie. Jak pisze Helena Starowiejska, postać Diabła zwrócona twarzą na wprost symbolizuje bezpośrednie, władcze działanie. Według Marii Bigoszewskiej przedstawienie Demona en face oznacza, że jest on gotowy do działania i czeka tylko na dogodny moment. Natomiast głowy mężczyzny i kobiety zostały umieszczone na tle nóg Diabła. Zdaniem cytowanej autorki symbolizuje to destrukcyjny wpływ Demona. Z kolei twarz Anioła na karcie Sąd skierowana na wprost z lekkim odchyleniem w prawo, oznacza zdaniem Heleny Żuk działanie rozważne lecz ''w ciągłej gotowości do podjęcia nowych wyzwań''.

Przedstawienie postaci z twarzą zwróconą prawym profilem jest w Arkanach Wielkich rzadkie zarówno w Tarocie Marsylskim jak i w Tarocie Rider – Waite'a. Jak zauważa Helena Starowieyska, w Tarocie Marsylskim twarz Głupca zwrócona jest o trzy czwarte w prawą stronę co symbolizuje '' aktywne działanie zmierzające do spełnienia misji ''. Postacią, która zwrócona jest profilem całkowicie w prawo jest w obu omawianych taliach Śmierć. Maria Bigoszewska pisze, że takie przedstawienie postaci oznacza transformację. Według Heleny Żuk ukazanie prawego profilu szkieletu symbolizującego śmierć symbolizuje nieustanną ewolucję, która może przebiegać mniej lub bardziej boleśnie. Niekiedy w sposób nagły, niespodziewany a nawet brutalny. Ale zawsze w zgodzie z prawami natury i ostateczną sprawiedliwością.

Kolejnym elementem, który odgrywa istotną rolę w interpretacji symboliki postaci Arkanów Wielkich są włosy. Helena Starowiejska pisze, że '' włosy emitują fluidy siły wewnętrznej ''. Włosy kolorowe symbolizują siłę mentalną. Pozbawione koloru oznaczają słabą wolę. Włosy rozczochrane, zdaniem cytowanej autorki, wskazują na wielką siłę woli. Jeśli włosy są spięte, manifestacja woli jest umiarkowana. Zdaniem Barbary Antonowicz – Wlazińskiej włosy w Tarocie podkreślają seksualność.

Czarne, proste włosy – jak u Maga czy u Kapłanki – według Heleny Żuk wskazują na uzdolnienia ezoteryczne. Włosy kolorowe – takie ma Cesarzowa – symbolizują silną wolę i zdecydowanie. Z kolei włosy długie i kręcone, jak w przypadku Cesarza czy Rycerza Rydwanu, oznaczają przynależność do stanu szlacheckiego. Symbolizują także wolność, niezależność, silną energię życiową i wolę jej wykorzystania w świecie zewnętrznym. Jeśli włosy są zwichrzone ( Wisielec ) oznacza to, zdaniem cytowanej autorki, że jest wiele spraw do przemyślenia. Rozczochrane włosy wskazują na dużą aktywność umysłową. Najczęściej występującym kolorem włosów postaci Arkanów Wielkich jest żółty. Taka barwa zdaniem Barbary Antonowicz – Wlazińskiej symbolizuje witalność, energię duży potencjał intelektualny oraz opiekę sił duchowych. Przykładem mogą być takie postacie jak Głupiec, Rycerz Rydwanu, kobieta i mężczyzna na karcie Kochankowie, Sprawiedliwość, Wisielec, Kobieta na karcie Gwiazda a także Aniołowie z Arkanów XIV i XX. Kobieta przedstawiona na karcie Moc ma włosy w kolorze żółto – rudym. Według Heleny Żuk rudy kolor symbolizuje tu silną energię seksualną oraz nadmiar emocji i zwierzęce instynkty ( których uosobieniem jest też lew ). Podobną wymowę mają rudobrązowe włosy okrywające dolną część ciała Diabła. Zdaniem cytowanej autorki kolor ten wskazuje na dominację instynktu, wybujały erotyzm oraz negatywne emocje, zwierzęce popędy i dewiacje. Z kolei biały kolor włosów Cesarza symbolizuje wolę walki w imię szkachetnych celów. Jeśli włosy zakrywają uszy ( większość postaci ), oznacza to według cytowanych autorek, że dana postać nie słucha cudzych rad lecz kieruje się wewnętrznym głosem oraz intuicją. Odkryte ucho ( kobieta z Arkanu XVII, Anioł z Arkanu XX ) wskazuje na uwzględnianie informacji docierających ze świata zewnętrznego i umiejętność słuchania innych. Włosy długie – poniżej ramion ( kobieta na karcie Gwiazda ) – symbolizują zdaniem Barbary Antonowicz – Wlazińskiej dziewictwo, niewinność a także wolność i niezależność. Siwa broda – jak u Cesarza i Pustelnika – jest według Heleny Żuk symbolem mądrości i doświadczenia. Bardzo długa broda Pustelnika oznacza odejście od spraw materialnych, od obowiązujących zwyczajów i konwenansów w kierunku poszukiwań duchowych. Natomiast skołtuniona broda Diabła w rudym kolorze wskazuje na tłumienie emocji, kłamstwo i obłudę.

Ramiona symbolizują według Heleny Starowieyskiej ''działania inteligentne, rozumne ''. Wróżka Katowice. Są łącznikiem między sferą intelektualną a światem uczuć i emocji. Ich kolor wskazuje, czy przeważa rozum czy uczucie. Helena Żuk pisze, że ręce są w Tarocie '' przekaźnikiem tego, co rozum obmyślił, a intuicja przepowiedziała. Zdaniem Heleny Starowieyskiej lewe ramię symbolizuje aktywność duchową, działanie altruistyczne, uczucia oraz intuicję. Prawe ramię oznacza aktywność w świecie zewnętrznym, działanie oparte na wskazaniach rozumu, logiki i praktycznego myślenia. Helena Żuk pisze, że ręka lewa '' wykonuje zadania, które przekazuje jej ręka prawa. '' Lewa ręka symbolizuje sferę uczuciową, wrażliwość, kobiecość, siłę duchową, podświadomość oraz intuicję. Prawa ręka wiąże się natomiast z działaniem w świecie zewnętrznym, męskością, aktywnością oraz praktycznym, logicznym myśleniem. Ręka podniesiona ku górze zdaniem cytowanej autorki pełni rolę '' anteny '' pobierającej energię ze sfery duchowej. Ręce uniesione do wysokości torsu oznaczają wykorzystanie energii w aktywnym działaniu. Według Heleny Starowieyskiej ręka opuszczona symbolizuje działanie, które przyniosło owoce albo przeszkodę do pokonania. Dłoń oparta o biodro wskazuje na łączność pomiędzy sferą duchową i fizyczną, co umożliwia kontrolę umysłu nad emocjami i rozumne podejmowanie decyzji. Ułożenie rąk odzwierciedla według mnie formę aktywności, osobowość oraz stosunek do otaczającej rzeczywistości poszczególnych postaci występujących w Arkanach Wielkich.

W przypadku Maga prawa dłoń jest wymiwrzona w górę. Jak zauważa Maria Bigoszewska, prawa strona symbolizuje świadomość, męskość i działanie. Gest ten oznacza chęć wspinania się, ambicję a także rozwiniętą siłę woli, dzieki której Mag przejmuje energię ze sfery duchowej. Jego lewa ręka jest skierowana w dół, co oznacza, że Mag wykorzystuje energię duchową do realizacji spraw ziemskich, doczesnych. U Kapłanki lewa ręka jest ukryta pod szatą, co według Helena Żuk wskazuje na aktywność wewnętrzną oraz skupienie się nad powierzoną jej tajemnicą ( wiedzą tajemną ). Prawa ręka oparta o kolana izoluje świat fizyczny od duchowego i przejmuje kontrolę nad emocjami. Symbolizuje aktywność skierowaną na strzeżenie tajemnicy. Takie ułożenie ręki zdaniem cytowanej autorki oznacza, że nadejdzie moment podjęcia działania, ale na razie jest ono zawieszone. U Cesarzowej prawa ręka jest wzniesiona do góry, co symbolizuje aktywność oraz przejęcie odpowiedzialności za swoje czyny. Cesarz również trzyma berło w prawej ręce, co zdaniem Marii Bigoszewskiej oznacza, że sprawuje władzę w sposób świadomy i rozumny. W przypadku Papieża prawa ręka uniesiona do góry w geście błogosławieństwa wskazuje, że czerpie on swoją siłę ze sfery duchowej. W lewej ręce trzyma on krzyż papieski, co według cytowanej autorki wskazuje, że w swoich działaniach kieruje się głównie uczuciami oraz intuicją. Jak zauważa Helena Żuk, Rycerz z Arkanu VII trzyma berło w prawej ręce, co wskazuje, że w swoim działaniu kieruje się głównie rozsądkiem, logicznym myśleniem i pragmatyzmem. W przypadku Sprawiedliwości prawe ramie uniesione do góry i przedłużone mieczem symbolizuje łączność ze sferą duchową. Silna, duża dłoń wskazuje zdaniem cytowanej autorki na mocny charakter, siłę psychiczną i odwagę w podejmowaniu decyzji. W opuszczonej lewej ręce Sprawiedliwość trzyma wagę, co symbolizuje działanie, które przyniesie pozytywny wynik. Prawa reka Pustelnika uniesiona wysoko, ponad głową wskazuje na łączność z Siłami Wyższymi i czerpanie energii ze sfery duchowej. Lewa ręka również uniesiona lecz nieco niżej oznacza według Heleny Żuk, że Pustelnik jest przygotowany do wprowadzenia w czyn własnych planów i przemyśleń. Ze specyficznym ułożeniem rąk mamy do czynienia w przypadku Wisielca. Ramiona założone do tyłu zdaniem Marii Bigoszewskiej symbolizują dobrowolne przyjęcie postawy bierności, pozostawienie spraw własnemu biegowi, odciecie się od spraw bieżących. Takie ułożenie rąk oznacza poddanie się losowi i wskazuje na czas przygotowywania się do przyszłych działań. W przypadku Anioła z Arkanu XIV prawa ręka uniesiona do wysokości bioder symbolizuje według Heleny Żuk zgodność między sferą duchową i fizyczną. Lewa ręka lekko uniesiona oznacza aktywność duchową. Obie ręce współpracują w poszukiwaniu równowagi między sferą duchową, mentalną i uczuciową. Diabeł ma prawą rękę uniesioną ale opartą o owłosione kolano ( symbolizujące zwierzęcy, pierwotny element obecny w naturze człowieka ). Zdaniem cytowanej autorki symbolizuje to wykorzystanie siły duchowej do zniewolenia człowieka i manipulowania nim poprzez odwoływanie sie do prymitywnych instynktów i emocji. Jak podkreśla Maria Bigoszewska, Diabeł jest upadłym Aniołem. Gest jego prawej dłoni stanowi odwrotność błogosławieństwa Papieża. Przypomina także Maga, z tym, że jest to Mag, który pozwolił, by zawładnął nim Cień. Z kolei lewa ręka Demona skierowana w dół, symbolizuje zdaniem Heleny Żuk jego destrukcyjny wpływ na świat doczesny, ziemski i na człowieka. W przypadku kobiety przedstawionej na karcie Gwiazda prawa ręka jest wyciągnięta do przodu i oparta o kolano, co według cytowanej autorki oznacza moment podejmowania ważnych decyzji dotyczących zarówno spraw materialnych, jak też sfery uczuciowej. Natomiast ręce dziecka z Arkanu XIX rozłożone w szerokim geście są wyrazem nadziei, radości i entuzjazmu. Zdaniem Marii Bigoszewskiej takie ułożenie rąk symbolizuje chęć życia w zgodzie z całym światem a także potrzebę nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi. Wskazuje na człowieka aktywnego, szczerego, otwartego i twórczego. Również trochę naiwnego i nazbyt ufnego. W przypadku Głupca lewa ręka wyciągnięta przed siebie oznacza według Heleny Żuk, że kierunek, w którym podąża jest przemyślany. Lewa ręka spełnia tu rolę kierunkowskazu.

Helena Starowieyska pisze, że nogi symbolizują w Tarocie realizację przez działanie. Nogi skrzyżowane oznaczają stan oczekiwania. Według Barbary Antonowicz – Wlazińskiej nogi postaci wiążą się ze stabilnością i pewnością siebie ( są podporą ciała ). Stopy wskazują kierunek drogi i sposób postępowania. Prawa wskazuje na rozsądek, logiczne myślenie i praktycyzm jako podstawę działania. Lewa stopa symbolizuje intuicję, uczucia i podświadomość. Moim zdaniem sposób przedstawienia i ułożenie nóg u poszczególnych postaci występujących w Arkanach Wielkich są rozmaite, co podkreśla ich charakter, rolę, jaką spełniają, jak też zadania, które realizują. Według Marii Bigoszewskiej w przypadku Głupca ustawienie nóg sugeruje lekkość i swobodę poruszania się ale także lekkomyślność i lekceważenie niebezpieczeństwa. W Tarocie Rider – Waite'a nogi Cesarza ustawione są w pozycji gotowej do natychmiastowego działania, które w każdej chwili może nastąpić. Jak zauważa cytowana autorka, Imperator opiera stopy na skale, która jest symbolem stałości. Oznacza to, że jego pozycja jest stabilna, można na nim polegać. Cesarz jest oparciem dla innych. W Tarocie Marsylskim Cesarz ma nogi skrzyżowane, co według Heleny Starowiejskiej symbolicznie przedstawia stan oczekiwania na rozpoczęcie działania. Jedna stopa jest w powietrzu, co oznacza, że '' decyzja już została podjęta i można rozpocząć działanie ''. W przypadku mężczyzny na karcie Kochankowie lewa stopa jest lekko uniesiona, co zdaniem Heleny Żuk sugeruje, że podjął on już decyzję i jest gotowy do wspólnej drogi przez życie ( ze swoją wybranką ). Moment rozpoczęcia działania jest więc bliski. Takie ustawienie nóg wskazuje na gotowość do działania ale we właściwym momencie. Kobieta personifikująca Sprawiedliwość ma prawą stopę wysuniętą do przodu, co oznacza potrzebę aktywnego działania, ale decyzja w tym względzie dopiero zapadnie. Ciekawą postacią ze względu na ułożenie nóg i ich symbolikę jest moim zdaniem Wisielec. Helena Żuk pisze, że nogi Wisielca ułożone w kształcie krzyża sugerują dobrowolne podjęcie decyzji złożenia ofiary, wyrzeczenia się czegoś. Takie ułożenie nóg oznacza cierpienie, ktore uszlachetnia. Hajo Banzhaf zauważa, że ułożenie nóg Wisielca w Tarocie Marsylskim ( i w ogole w starszych taliach ) różni się od tego w Tarocie Rider – Waite'a. Różnica polega na tym, że w Tarocie Marsylskim Wisielec jest powieszony za lewą, a w Tarocie Rider – Waite'a za prawą nogę. Lewa strona symbolizuje w Tarocie podświadomość, kobiecość, bierność. Dlatego według cytowanego autora w Tarocie Marsylskim ułożenie nóg Wisielca symbolizuje bierne poddanie się losowi oraz konieczność akceptacji ograniczeń, przeszkód i trudności, które spotykają człowieka wbrew jego woli. Prawa strona wiąże się w symbolice Tarota ze świadomym działaniem, męskością i aktywnością. Hajo Banzhaf twierdzi więc, że ułożenie nóg Wisielca w Tarocie Rider – Waite'a wskazuje na świadome przyjęcie postawy wyrzeczenia, pokuty i ofiary. Oznacza człowieka, który z własnej inicjatywy zmienia punkt widzenia czy sposób patrzenia na istotne dla niego sprawy a nawet swój system wartości. Wisielec w Tarocie Rider – Waite'a symbolizuje więc moment, kiedy człowiek '' stawia swój świat na głowie ''. Cytowany autor zauważa, że ustawienie nóg tancerki na karcie Świat jest takie samo jak w przypadku Wisielca – nogi są skrzyżowane. Jest jednak istotna różnica. Postać tancerki to jakby '' odwrócony '' Wisielec. Oznacza to, że na etapie Arkanu XX '' życie obudziło się ze stagnacji i człowiek stoi już na własnych nogach ''. Śmierć z kolei ma tylko jedną stopę, co według Heleny Starowieyskiej oznacza, że jej działanie ogranicza się jedynie do planu fizycznego. Świat duchowy pozostaje poza jej zasięgiem. Jak zauważa Maria Bigoszewska, Anioł z Arkanu XIV jedną stopę opiera na kamieniu ( który symbolizuje ziemię, świat materialny ), a druga jest zanurzona w wodzie ( podświadomość, sfera duchowa ). Stąd wniosek, że Anioł zespala swiat zewnętrzny z duchowym i jednoczy przeciwieństwa. Zdaniem Heleny Żuk takie ustawienie nóg wskazuje na konieczność zachowania równowagi między świadomością a nieświadomością, między realizmem ( kamień ) a intuicją ( woda ). Bardzo podobne jest ułożenie nóg kobiety z Arkanu XVII. Umiejscowienie prawej nogi w wodzie, a lewej na ziemi oznacza moim zdaniem, że człowiek ma możliwość korzystania zarówno z energii duchowych jak i materialnych.

Dalej

Kontakt ze mną

ul. Fiteberga 12
40-588 Katowice-Brynów

Napisz do mnie

Projektowanie stron www Bielsko Pozycjonowanie Stron
Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Plików Cookies Zamknij